Päronet faller inte långt från äppleträdet. Eller?

Frågan många ställer sig inklusive jag själv när man ska bli förälder är- vem är personen som bor i magen?
En till fråga som ställs är - hur kommer jag bli som förälder? Kommer jag vara en cool ung lattemorsa som tar det mesta med en nypa salt eller kommer jag bli ett kontrollfreak som bryter ihop om inte inte allt klaffar? kanske inget av dom, jag har ingen aning. 

Det finns ett ordspråk som heter -äpplet faller inte långt ifrån trädet eller sådan fader sådan son. Det är nog sant till viss del. Det betyder inte att man automatiskt har samma syn på barnuppfostran som sina föräldrar men jag tror att ens egen uppväxt ger dig normer och värderingar och hjälper dig att forma din syn på uppfostran. Sedan är det inte säkert att värderingarna är desamma som dina föräldrars.
Jag har haft en bra uppväxt men det finns dom som inte har haft samma tur och då är det upp till den blivande föräldern om denne ska gå i sina föräldrars fotspår eller ge sitt barn en bättre start en denne kasnke fick.

Jag tror att allt handlar om att vara trygg i sig själv och veta at det är ok att inte ha en aning om hur saker och ting kommer att bli. Jag kan inte bestämma sådant i förväg iallafall utan jag kan bara försöka att vara jag och det ska jag. Men vem vet hur det blir med det för det blir ju aldrig riktigt som man tänkt sig, eller hur är det nu man säger;)


Kontrollfreak??

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0